Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Z natury mocny

Nowe IVECO Daily: dwa pojazdy w jednym
27.06.2014 00:00:00
IVECO wprowadziło do sprzedaży Daily trzeciej generacji. Mimo zmodyfikowania 80% podzespołów, w nowym modelu zachowano klasyczną kratownicową ramę podwozia, która od dawna jest podstawą jego konstrukcji zapewniając mu solidność, funkcjonalność i długą żywotność, a także łatwość montażu zabudowy. Dzięki tej ramie Daily jest jedynym pojazdem w swojej kategorii, którego dopuszczalna masa całkowita może wynosić nawet 7 ton.
IVECO wprowadziło do sprzedaży Daily trzeciej generacji. Mimo zmodyfikowania 80% podzespołów, w nowym modelu zachowano klasyczną kratownicową ramę podwozia, która od dawna jest podstawą jego konstrukcji zapewniając mu solidność, funkcjonalność i długą żywotność, a także łatwość montażu zabudowy.
Dzięki tej ramie Daily jest jedynym pojazdem w swojej kategorii, którego dopuszczalna masa całkowita może wynosić nawet 7 ton.
Projektując obydwie wersje pojazdu - kabinę z podwoziem i furgon - producent postawił sobie cel: skonsolidowanie pozycji lidera w obydwu segmentach, a jednocześnie dalszą poprawę ergonomii, komfortu prowadzenia oraz właściwości jezdnych. Tak właśnie powstała koncepcja dwóch pojazdów w jednym: kabiny z podwoziem i zupełnie nowego furgonu. Dzięki zoptymalizowanej funkcjonalności przestrzeni ładunkowej oraz jej lepszej dostępności poprawiono parametry decydujące o właściwościach jezdnych i walorach użytkowych.
Furgon: nowa konstrukcja
Zmiana pozycjonowania Daily w segmencie furgonów z pojedynczymi kołami na tylnej osi była jednym z głównych celów założonych przy projektowaniu pojazdu. Poprawiono wszystkie parametry jezdne tej wersji. Efektywna ładowność została zoptymalizowana poprzez poprawę proporcji między głównymi wymiarami: rozstawem osi, długością całkowitą i długością przestrzeni ładunkowej. Obecnie dostępne rozstawy osi to 3000, 3520 i 4100 mm.
Pojemność furgonu znacznie wzrosła po zmianie rozstawu osi oraz długości zarówno całego pojazdu, jak i samej części towarowej. Powstały nowe wersje z przestrzenią ładunkową o kubaturze 18 i 19,6 m3 (największej w swojej kategorii) oraz wersja o kubaturze 10,8 m3 (najlepsza w swojej kategorii pod względem efektywnej ładowności mierzonej stosunkiem długości przestrzeni ładunkowej do całkowitej długości pojazdu).
Dopuszczalna masa całkowita furgonu wynosi od 3,5 do 7 t przy kubaturze przestrzeni ładunkowej od 7,3 do 19,6 m3. Furgon jest dostępny z nadwoziami o wysokości do 2.100 mm. Długość zewnętrzna wynosi od 5.040 do 7.500 mm przy długości przedziału ładunkowego od 2.600 do 5.100 mm.
Dzięki nowym rozwiązaniom konstrukcyjnym, w tym zwiększonemu rozstawowi osi i skróconemu tylnemu zwisowi, nowy Daily charakteryzuje się znakomitymi właściwościami jezdnymi bez uszczerbku dla zwrotności ułatwiającej manewrowanie na ograniczonej przestrzeni (średnica zawracania 11,9 m należy do najmniejszych w tej kategorii pojazdów). O jego stabilności mogliśmy przekonać się m.in. pokonując slalom między pachołkami z dużą prędkością, podczas jazd próbnych we Włoszech.
W wersjach z pojedynczymi kołami zmieniono konstrukcję tylnego zawieszenia, uzyskując dwie istotne korzyści: obniżenie podłogi przestrzeni ładunkowej o około 55 mm w celu ułatwienia załadunku i rozładunku oraz ograniczenie nadsterowności obciążonego pojazdu w trakcie pokonywania zakrętów.
Nowy furgon, jako jedyny pojazd tego typu o dopuszczalnej masie całkowitej 7 ton i ładowności około 4.000 kg, umożliwia przewiezienie tej samej ilości towaru przy mniejszej liczbie kursów, co zmniejsza koszty eksploatacji i podnosi wydajność. Wszystkie te cechy sprawiają, że jest to model najchętniej wybierany przez branżę transportową, sprawdzając się zarówno w dystrybucji towarów, jak i we wszystkich zastosowaniach, gdzie przewozi się ładunki o dużych gabarytach oraz gdzie liczą się znakomite osiągi i wytrzymałość w intensywnej eksploatacji.
Kabina z podwoziem
Oferta wersji kabiny z podwoziem jest najszersza na rynku i obejmuje pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 7 t, z rozstawem osi od 3.000 do 4.750 mm oraz z nadwoziem o długości do 6.190 mm. Wersja z nowym rozstawem osi 4.100 mm i pojedynczymi kołami, na której można zamontować nadwozie o długości 4.500 mm, zachowuje typowe atuty modelu Daily, zapewniając jeszcze lepszą zwrotność.
Nowy Daily w wersji kabina z podwoziem to jedyny pojazd w swojej klasie o ładowności do 4.700 kg. Dopuszczalne obciążenie przedniej i tylnej osi także są największe w tej kategorii pojazdów. Silnik o mocy 146 KM oferowany w wersjach z kołami bliźniaczymi ma pojemność 2,3 litra. Towarzysząca mu turbosprężarka o zmiennej geometrii zapewnia wzrost ładowności o ponad 60 kg przy obniżonym zużyciu paliwa i ograniczonej emisji spalin.
Na olej i na gaz
Do wyboru są silniki o pojemności 2,3 lub 3 litrów i dwa rodzaje paliwa (olej napędowy lub sprężony gaz ziemny). Dziewięć odmian jednostek napędowych dostępnych jest w wariantach o mocy od 106 do 205 KM. Dostępne są w wersjach zgodnych z normą Euro5+ (z układem EGR) lub Euro VI (z układami EGR i SCR). Wszystkie przekładnie są sześciobiegowe. Dotyczy to także zautomatyzowanej skrzyni Agile, która może pracować w trybie automatycznym lub sekwencyjnym.
Nowe przednie zawieszenie
W celu pełnego wykorzystania potencjału nowego pojazdu opracowano nowe przednie zawieszenie. Poprawia ono komfort i zwrotność oraz będzie stosowane zarówno w furgonach, jak i w wersjach podwozie z kabiną.
Nowe zawieszenie QUAD LEAF oparte na podwójnych wahaczach z poprzecznymi resorami piórowymi charakteryzuje się zmniejszonymi wymiarami i niższą masą. Zawieszenie to, montowane standardowo we wszystkich wersjach 3,5 tonowych, łączy właściwości obydwu zawieszeń stosowanych w poprzednim modelu dzięki następującym atutom: dopuszczalne obciążenie 1.900 kg (+100 kg), prześwit 175 mm w wersji kabina z podwoziem (+45 mm), zwiększona ładowność (+60 kg w porównaniu z MecTor).
Bezpieczniej
Zadbano również o poprawę bezpieczeństwa. Oprócz standardowego elektronicznego programu stabilizacji (ESP) w nowym Daily wprowadzono inne zaawansowane technicznie rozwiązania, takie jak system ostrzegania przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu (LDWS).
Rentowność: najniższe spalanie w historii modelu
W nowym modelu zastosowano rozwiązania techniczne służące obniżeniu zużycia paliwa - średnio o 5,5% w zależności od wersji, dochodząc nawet do 14% z pakietem EcoPack w jeździe po mieście. Poprawiono także własności aerodynamiczne. Dotyczy to zwłaszcza furgonu, którego współczynnik oporu powietrza (Cx) zmniejszył się o 6% (z 0,335 do 0,316).
Uruchamiana przyciskiem na desce rozdzielczej nowa funkcja EcoSwitch umożliwia zmianę charakterystyki pracy silnika poprzez ograniczenie maksymalnego momentu obrotowego (np. przy małym obciążeniu) oraz włączenie ogranicznika prędkości na wartość 125 km/h.
Inteligentny alternator to tryb pracy tego podzespołu, w którym odzyskuje on energię kinetyczną w czasie wytracania prędkości i zamienia ją na prąd elektryczny ładujący akumulator.
EcoMac to układ sterowania automatyczną klimatyzacją, który optymalizuje działanie sprężarki w zależności od zapotrzebowania na chłodzenie kabiny z uwzględnieniem odczuwalnej temperatury.
Kolejne korzyści można uzyskać zamawiając pneumatyczne zawieszenie tylne dostępne we wszystkich wersjach.
Wnętrze: nowa koncepcja komfortu prowadzenia
Wnętrze kabiny przeprojektowano, poprawiając widoczność, ergonomię i komfort akustyczny. Nowa deska rozdzielcza, fotele oraz kierownica umożliwiają kierowcy zajęcie podobnej pozycji, jak w samochodzie osobowym dobrej klasy. Podobne są również wrażenia z jazdy. Klimatyzacja pracuje bardziej wydajnie, a zawieszenie dobrze amortyzuje nierówności bez względu na obciążenie pojazdu. Skuteczna jest izolacja akustyczna, wykorzystująca dźwiękochłonne materiały.
Korzystając z platformy IVECONNECT kierowca może sterować systemem informatyczno-rozrywkowym obejmującym radio, odtwarzacz MP3, moduł Bluetooth, kamerę cofania i nawigację satelitarną. Każda z tych funkcji jest uruchomiana z ekranu dotykowego w desce rozdzielczej.
Ponad osiem tysięcy kombinacji
Dotychczas sprzedano ponad 2,6 mln egzemplarzy Daily w ponad 110 krajach. Produkcję ulokowano w zakładach IVECO w miejscowości Suzzara, we Włoszech, a także w Valladolid w Hiszpanii. Firma zainwestowała niedawno znaczne środki w odnowienie linii produkcyjnych w obu fabrykach.
Gama nowego Daily obejmuje ponad 8.000 kombinacji podwozia, silnika i części mechanicznych, które można skonfigurować mając do dyspozycji: sześć wariantów DMC (3,5-7 t), nośność ramy do 4.700 kg, przy dopuszczalnej masie przyczepy 3.500 kg, trzy rozstawy osi, pięć długości całkowitych i pięć długości wewnętrznych (furgon), sześć rozstawów osi i długości nadwozia (3- 6,2 m) w wersji podstawowej, dziewięć kubatur przestrzeni ładunkowej (7,3-19,6 m3), dziewięć silników o mocy od 106 do 205 KM.
Oferta wersji nowego Daily obejmuje furgony z nadwoziem pełnym i częściowo przeszklonym, podwozia z kabiną zwykłą lub brygadową, kabiny z odsłoniętym podwoziem do zabudowy, a także minibusy. Pierwsze nowe auta już trafiły do Polski. Prawdopodobnie w przyszłym roku pojawi się odmiana z napędem 4x4.
W okresie 23 czerwca - 4 sierpnia zaplanowano pokazy i jazdy testowe w 29 lokalizacjach w 22 miastach w całej Polsce w ramach Nowy Daily Roadshow.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.