Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

TRAN: nowelizacja przepisów UE dotyczących praw jazdy, w celu zwiększenia bezpieczeństwa drogowego

16 stycznia 2024
 
Eurodeputowani z Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego (TRAN) głosowali za rewizją unijnych przepisów, dotyczących uzyskiwania praw jazdy. Ponieważ każdego roku na europejskich drogach ginie ponad 20 tys. osób, posłowie chcą dopilnować, aby nowe przepisy przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa drogowego, a także do transformacji ekologicznej i cyfrowej Unii.
Zatem prawa jazdy powinny być ważne przez co najmniej 15 lat w przypadku motocykli, samochodów osobowych i ciągników oraz pięć lat w przypadku samochodów ciężarowych i autobusów, z pewnymi wyjątkami. Eurodeputowani zasugerowali także, aby badania lekarskie były obowiązkowe przy wydawaniu i odnawianiu prawa jazdy (jest to już obowiązkowe w Rumunii). Ponadto niedoświadczeni kierowcy musieliby przejść okres próbny, trwający co najmniej dwa lata, podczas którego obowiązywałyby pewne ograniczenia i surowsze kary za niebezpieczną jazdę.
Aby złagodzić niedobory zawodowych kierowców, europosłowie zgadzają się na umożliwienie 18-latkom uzyskania prawa jazdy na samochód ciężarowy lub autobus o pojemności do 16 pasażerów, pod warunkiem posiadania certyfikatu kompetencji zawodowych. W przypadku jego braku granica wieku wynosiłaby 21 lat. Ponadto 17-latkowie również mogliby ubiegać się o prawo jazdy kategorii C, pod warunkiem, że podczas jazdy będzie im towarzyszyć doświadczony kierowca.
Posłowie do Parlamentu Europejskiego ds. transportu popierają propozycję dostosowania szkoleń i egzaminów kierowców, aby lepiej przygotować ich do rzeczywistych sytuacji na drodze i rozwinąć ich świadomość zagrożeń, szczególnie w przypadku niechronionych użytkowników dróg, takich jak piesi, rowerzyści, użytkownicy hulajnóg i rowerów elektrycznych. Bezpieczne korzystanie z telefonu podczas jazdy, jazda po śniegu i śliskiej nawierzchni, ryzyko martwego pola, systemy wspomagania kierowcy oraz użytkowanie pojazdów pod kątem ochrony środowiska i emisji powinny również stanowić część przyszłych testów kierowców.
Aby wesprzeć jednolity rynek UE, posłowie do PE opowiadają się za umożliwieniem kierowcom uzyskania cyfrowego prawa jazdy, dostępnego na telefonie komórkowym i w pełni równoważnego prawu jazdy tradycyjnemu. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.