Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Unimog i pojazd gąsienicowy z silnikiem spalającym wodór

Zakończony sukcesem projekt Mercedes-Benz Special Trucks i Mörtlbauer
26 września 2024
 
Mercedes-Benz Special Trucks i firma Mörtlbauer Baumaschinen Vertriebs GmbH wspólnie zaprezentowały dwa prototypy pojazdów, stworzone w ramach projektu rozwojowego „WaVe”, obejmującego badania nad zastosowaniem wodorowych silników spalinowych w pojazdach specjalnych.
Na terenie zakładu firmy Mörtlbauer, zlokalizowanego w bawarskim Fürstenzell, pojazd testowy Unimog i pojazd gąsienicowy dowiodły swej funkcjonalności podczas jazdy i pracy. Prezentacja ta towarzyszyła zakończeniu projektu dofinansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu, w ramach którego Mercedes-Benz Special Trucks i Mörtlbauer, we współpracy z 16 innymi partnerami konsorcyjnymi, skonstruowały dwa wodorowe silniki spalinowe.

Wspomniany system napędowy był już wykorzystywany przez ponad rok w różnych zastosowaniach testowych w nośniku narzędzi Unimog. Także pojazd gąsienicowy z wywrotką kolebkową, uruchomiony wiosną 2024 r., sprawdził się już w pierwszych testach operacyjnych.

Franziska Cusumano, head of Mercedes-Benz Special Trucks:
– Wydarzenie zorganizowane z udziałem i w zakładzie naszego partnera, firmy Mörtlbauer, po raz kolejny dowiodło, że po zaledwie trzyletnim okresie realizacji projektu aktualny stopień rozwoju obu pojazdów jest z naszego punktu widzenia bardziej niż zadowalający. Po wykonaniu szeregu operacji testowych, pomiarów spalin oraz precyzyjnych regulacji technicznych jesteśmy przekonani, że w przypadku maszyn roboczych o wysokim zapotrzebowaniu na moc do jazdy i napędzania przystawek odbioru mocy spalanie wodoru jest uzasadnione, możliwe i bardzo niskoemisyjne.

Armin Mörtlbauer, dyrektor zarządzający firmy Mörtlbauer Baumaschinen Vertriebs GmbH:
– Zarówno nasz pojazd gąsienicowy, jak i Unimog Mercedes-Benz Special Trucks są bezproblemowe w tankowaniu wodorem gazowym, a także niezawodne w pracy z osprzętem – to efekt doskonałej partnerskiej współpracy w ramach konsorcjum badawczego. Zbadaliśmy i zrozumieliśmy tę technologię. Posiadamy teraz wiedzę empiryczną i dane. Aby jednak wykorzystać je w produkcji seryjnej, musimy pójść dalej tą drogą. Będziemy gotowi do działania, gdy gremia polityczne i społeczeństwo obiorą kurs na zastosowanie wodorowych silników spalinowych.

Na terenie zakładowym firmy Mörtlbauer specjalnie przebudowany nośnik narzędzi Unimog U 430 dowiózł pojazd gąsienicowy na pokaz, transportując go na przyczepie niskopodwoziowej. Następnie, po krótkiej jeździe na własnych gąsienicach, na przykładzie tego pojazdu konstruktorzy zaprezentowali tankowanie z mobilnej wodorowej stacji paliw. Natomiast Unimog z domontowaną zamiatarką czołową firmy Schmidt zademonstrował pracę z osprzętem.

W przypadku pojazdów przeznaczonych do tego typu operacji roboczych wyzwaniem jest umożliwienie podczas jazdy jednoczesnego napędzania osprzętu z przystawki odbioru mocy, co zazwyczaj wymaga ciągłego generowania wysokiej mocy. Na przykładzie obu prototypowych pojazdów zespół projektowy „WaVe” modelowo wykazał, że wodorowy silnik spalinowy szczególnie dobrze nadaje się do takich zastosowań. System napędu opartego na spalaniu wodoru umożliwia jazdę i pracę z niewielką emisją szkodliwych substancji przy stale wysokiej mocy silnika.

Pod maską prototypowych pojazdów

Zarówno Unimoga, jak i pojazd gąsienicowy wyposażono w silnik „medium-duty”, odpowiednio dostosowany przez specjalistów do wymogów paliwa wodorowego. Użyto w tym celu na przykład zmodyfikowanych tłoków, układu dolotowego umożliwiającego spalanie wodoru oraz zoptymalizowanego układu zapłonowego. W procesie spalania wodoru w komorze silnika Unimoga i pojazdu gąsienicowego powstaje woda, która jest odprowadzana przez rurę wydechową w postaci gorącej pary wodnej.
W przypadku Unimoga cztery atestowane przez TÜV 700-barowe zbiorniki wysokociśnieniowe mieszczą łącznie około 13 kilogramów wodoru w stanie gazowym. Silnik ten osiąga ok. 290 KM i 1000 Nm, a więc pod względem parametrów mocy i momentu obrotowego jest porównywalny z wariantem wysokoprężnym o mocy 300 KM. Tę prototypową jednostkę zastosowano już do napędzania wielu różnych narzędzi domontowanych, co umożliwi bezpośrednie wykorzystanie w jej rozwoju wniosków płynących z rzeczywistej eksploatacji.
Pojazd gąsienicowy z wywrotką kolebkową i wodorowym silnikiem spalinowym osiąga podobne parametry: moc silnika jest niemal identyczna, zbiornik mieści 14,5 kilograma wodoru pod ciśnieniem 700 barów. Pojemność skrzyni wywrotki pojazdu gąsienicowego wynosi 16 metrów sześciennych, a jej ładowność 30 ton. Lemiesz niwelujący i nadwozie obracane o 360 stopni umożliwiają elastyczne wykorzystanie pojazdu do transportu materiałów sypkich. <śródt> Projekt rozwojowy „WaVe” Pojazd testowy z wodorowym silnikiem spalinowym powstaje w ramach projektu „WaVe”, współfinansowanego ze środków publicznych. Przedsięwzięcie dofinansowane przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu było realizowane wspólnie przez 18 partnerów z sektora przemysłowego i świata nauki, a jego realizacja rozpoczęła się w lipcu 2021 r. Po rocznym okresie planowania i przygotowań w połowie 2022 r. rozpoczęto prace konstrukcyjne nad prototypami. Celem projektu „WaVe” było skonstruowanie wodorowego systemu napędowego przeznaczonego do maszyn roboczych, który zastąpi konwencjonalny silnik wysokoprężny. Co do zasady, stwierdzono, że pojazdy i maszyny robocze można wyposażać w technikę wodorową, działającą w sposób bardzo podobny do dzisiejszych silników wysokoprężnych, i że konieczne są jedynie niewielkie modyfikacje komponentów układu napędowego. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.