Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

Iveco EuroTech Cursor 8 - awaryjny słabeusz

Samochody ciężarowe. Iveco EuroTech Cursor 8 4x2 (1998-2003)
16.11.2007 00:00:00
Iveco EuroTech ma opinię pojazdu awaryjnego, dlatego jest tani w zakupie. W wersji z silnikiem Cursor 8 brakuje mu momentu obrotowego, ale jest oszczędny. Biorąc pod uwagę wszystkie wady i zaleto samochodów Ciężarowych Iveco na plus należy zaliczyć im niską cenę zakupu, oszczędny i cichy napęd, dobrą dostępność używanych części zamiennych oraz wytrzymałe hamulce. Minusy to z kolei: wysoka awaryjność, korozja kabiny, mały zbiornik paliwa, słaba jakość wykonania wnętrza szoferki i zbyt niski maksymalny moment obrotowy.
Model ten oferowany był od 1993 roku. Pięć lat po debiucie pod jego kabiną pojawił się silnik o nazwie Cursor 8. Była to nowoczesna jednostka z turbiną o zmiennej geometrii (po raz pierwszy w ciężarówce), intercoolerem i z pompowtryskiwaczami. Na rynku wtórnym najczęściej oferowane są ciągniki siodłowe 4x2, które wykorzystuje się głównie w transporcie krajowym. Mają one rozstawy osi: 3.650 i 3.800 mm.
Wśród czterech dostępnych kabin najczęściej w EuroTechu montowano dłuższą szoferkę (wewnętrzna długość 2.115 mm) z podwyższonym dachem, wyposażoną w dwie leżanki. Rzadziej ta sama szoferka występuje w odmianie z niskim dachem. Rzadkością są kabiny krótkie (długość 1.615 mm) występujące w wersji niskiej i z kurnikiem. Podstawowym zarzutem pod adresem kabiny jest jej słabe zabezpieczenie antykorozyjne oraz niezbyt trwałe mechaniczne zawieszenie. Użytkownicy źle wyrażają się także o wykończeniu wnętrza, szczególnie o plastikach i wygodzie foteli. Na osłodę pozostaje przejrzysta deska rozdzielcza i ergonomia.
Silnik Cursor 8 o pojemności 7,8 l miał pięć wersji mocy: 245, 273, 296, 310 i 352 KM. Najczęściej spotykane są pojazdy najmocniejsze, jednak nawet im brakuje ciągu, a użytkownicy mówią, że zbyt niski jest maksymalny moment obrotowy (1.280 Nm). Zaletą jest umiarkowane spalanie i cicha praca. Produkowany we Francji silnik (EuroTech montowany był w Hiszpanii i Niemczech) ma sporo elektroniki, która odmawia posłuszeństwa.
Manualna skrzynia ZF ma przeciętną trwałość, nie polecamy jednak zautomatyzowanej przekładni Eurotronic, ponieważ jest ona dużo droższa w naprawie.
W ciągnikach najczęściej spotkać można kombinację mechanicznego zawieszenia z przodu i miechów pneumatycznych z tyłu. Całość wymaga regularnych remontów. Lepsze opinie zbiera odporny i wydajny układ hamulcowy, który wyposażony jest w ABS.
Mimo sporej awaryjności utrzymanie Iveco nie musi być wyjątkowo drogie, ponieważ w kraju nie brakuje do niego tanich używanych części zamiennych.
Plusy
Niska cena zakupu. Oszczędny i cichy napęd. Dostępność używanych części zamiennych. Wytrzymałe hamulce.
Minusy
Wysoka awaryjność. Korozja kabiny. Mały zbiornik paliwa. Słaba jakość wykonania wnętrza szoferki. Zbyt niski maksymalny moment obrotowy.
Ekspert
Marcin Łyszcz z Zawrat TIR Serwis w Lublinie:
- Olej silnikowy radzę zmieniać co 60-80 tys. km. Płyn hamulcowy zwykle wytrzymuje przebieg 200 tys. km. Raz na 10 tys. km warto skontrolować stan uszczelek osprzętu silnika. Ze względu na niską jakość ON dostępnego na polskich stacjach warto też częściej zaglądać do filtra paliwa. Z doświadczenia wynika, że jego wymiany należy dokonywać nie rzadziej niż co 30 tys. km.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowanyIveco EuroTech MH440E35 4x2, ciągnik siodłowy KonkurentRenault Premium Route 340 4x2, ciągnik siodłowy
DMC zestawu (techniczna / administracyjna) 44.000 / 40.000 kg 44.000 / 40.000 kg
Masa własna 6.300 kg 6.325 kg
Rozstaw osi 3.800 mm 3.650 mm
Poj. silnika / cylindry 7,8 l / R6 9,8 l / R6
Moc maksymalna 352 KM 338 KM
przy obr./min 1.930-2.400 2.000
Maksymalny moment obrotowy 1.280 Nm 1.550 Nm
przy obr./min 1.080-1.930 1.200
Skrzynia biegów manualna, 16 + 1 manualna , 9 + 1
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Iveco EuroTech MH440E35 4x2, ciągnik siodłowy z 2000 r. Renault Premium Route 340 4x2, ciągnik siodłowy z 2000 r.
Chłodnica 3.400 zł 3.900 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 3.300 zł 3.500 zł
Klocki hamulcowe 700 zł / oś 490 zł / oś
Reflektor 760 zł 740 zł
Filtr oleju 180 zł 166 zł
Filtr powietrza 210 zł 225 zł
Ceny części używanych - giełda w Gliwicach
Iveco EuroTech Renault Premium
Reflektor 200 zł 250 zł
Zderzak przedni 700 zł 600 zł
Szyba czołowa 1.000 zł 980 zł
Chłodnica 1.600 zł 1.500 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (listopad 2007 r.)
Rocznik Iveco EuroTech 4x2, ciągnik siodłowy przebieg tys. km - cena netto Renault Premium Route 4x2, ciągnik siodłowy przebieg tys. km - cena netto
1998 900 - 53 tys. zł 650 - 55 tys. zł
1999 776 - 60 tys. zł 630 - 78 tys. zł
2000 800 - 68 tys. zł 687 - 90 tys. zł
2001 650 - 75 tys. zł 490 - 94 tys. zł
2002 780 - 88 tys. zł 700 - 110 tys. zł
2003 570 - 110 tys. zł 530 - 125 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.