Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

MAN F2000 - król przebiegów

Samochody ciężarowe. MAN F2000 podwozie pod zabudowę (1994-2001)
14.12.2007 00:00:00
Ten model MAN-a jest uważany za pojazd nie do zdarcia. Na rynku jest wiele egzemplarzy, które bez remontu motoru przejechały ponad półtora miliona kilometrów. I nadal są sprawne. MAN F2000 ma wiele zalet. Wśród nich należy wymienić trwałe, odporne na kiepski ON motory, niezawodne skrzynie biegów i solidne zawieszenie. Minusy to z kolei awaryjne zawieszenie szoferki, drogie w serwisowaniu skrzynie Fuller i Eaton i wycieki oleju z turbiny.
MAN F2000 rozpoczął rynkową "karierę" w 1994 r. Niedługo potem otrzymał prestiżowy tytuł Truck of the Year 1995. Opisywane podwozia mają rozstaw osi 3.500- -5.275 mm i DMC 18-48 t. Występują w konfiguracjach napędowych 4x2, 4x4, 6x2, 6x4, 6x6, 8x4, 8x6 i 8x8. "Efki" zazwyczaj mają zabudowy kontenerowe, komunalne lub specjalistyczne, np. do przewozu zwierząt. F2000 może mieć kabiny trzech typów: dzienną, sypialną standardową lub sypialną z podwyższonym dachem. Zastrzeżeń nie budzi jakość materiałów użytych do wykończenia szoferki. Stanowisko pracy kierowcy chwalone jest za ergonomię, jednak słabym punktem kabin jest ich zawieszenie, które wymaga co pewien czas inwestycji. W samochodach intensywnie eksploatowanych na kiepskich drogach zawieszenie trzeba naprawiać nawet dwa, trzy razy w roku. Defektom ulegają zawory poziomujące, pęka stabilizator. Problemy stwarzają tuleje wywrotu kabiny, które wymagają wymiany co kilkadziesiąt tysięcy km.
Silniki R6 o poj. 12 l w trzech wersjach mocy 310, 360 lub 410 KM do naprawy głównej pokonują średnio 1,5 mln kilometrów. Motory są mało wrażliwe na paliwo niskiej jakości, dlatego "efkę" bez większych obaw można od czasu do czasu zatankować na nieznanej stacji. Wadą jest głośna praca silników. Słaby punkt: turbosprężarki, w których zdarzają się wycieki oleju.
Silniki współpracują ze skrzyniami biegów ZF, Fuller lub Eaton. Przekładnie są przeciętnie trwałe. Najczęściej awariom ulegają w nich łożyska, synchronizatory i wałki sprzęgłowe. Droższe w serwisowaniu są pojazdy ze skrzyniami Eatona i Fullera. Problemów nie stwarza przeniesienie napędu.
MAN F2000 może mieć mechaniczno-pneumatyczne lub pneumatyczne zawieszenie. Mające za sobą siedmio-, ośmioletni okres eksploatacji zawieszenia "efki" najczęściej mają tylko niewielkie luzy. Również układ elektryczny i tarczowo-bębnowy system hamulcowy należą do trwałych. Ich awarie zdarzają się sporadycznie.
Ekspert
Marcin Łyszcz z Zawrat TIR Serwis z Lublina
- Regularnie należy kontrolować stan połączenia pomiędzy filtrem powietrza i turbiną w układzie ssącym silnika. Jest ono zbyt delikatne i ma tendencję do pękania. W efekcie do turbiny zasysane jest brudne powietrze, co szybko prowadzi do jej awarii. W polskich warunkach eksploatacyjnych zalecam wymianę filtra powietrza co 90 tys. km (producent przewiduje co 200 tys. km lub co dwa lata). Regularnie należy też kontrolować poziom płynu w siłowniku sprzęgła.
Plusy
Trwałe, odporne na kiepski ON motory. Niezawodne skrzynie biegów. Solidne zawieszenie.
Minusy
Awaryjne zawieszenie szoferki. Drogie w serwisowaniu skrzynie Fuller i Eaton. Wycieki oleju z turbiny.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowanyMAN F2000 19.403 6x2 KonkurentVolvo FH12 420 6x2
Dopuszczalna masa całkowita 19.000 kg 19.000 kg
Ładowność 8.960 kg 8.765 kg
Rozstaw osi 5.200 mm 5.200 mm
Poj. silnika / cylindry 12,0 l / R6 12,1 l / R6
Moc maksymalna 410 KM 420 KM
przy obr./min 2.000 1.800
Maksymalny moment obr. 1.850 Nm 2.000 Nm
przy obr./min 1.250 1.200
Skrzynia biegów ręczna 16+1 ręczna 12+1
Przykładowe rozmiary ładowni (zabudowa do przewozu zwierząt)
Długość 7.500 mm 8.330 mm
Szerokość 2.450 mm 2.500 mm
Wysokość 2.450 mm 2.640 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
MAN F2000 19.403 6x2 z 1998 r. Volvo FH12 420 6x2 z 1998 r.
Chłodnica 3.050 zł 3.780 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 3.190 zł 3.890 zł
Reflektor 650 zł 590 zł
Klocki hamulcowe 570 zł / oś 620 zł / oś
Filtr oleju 139 zł 145 zł
Filtr powietrza 182 zł 250 zł
Ceny części używanych - giełda w Słomczynie
MAN F2000 Volvo FH12
Reflektor 380 zł 350 zł
Zderzak przedni 850 zł 800 zł
Szyba czołowa 900 zł 850 zł
Chłodnica 1.500 zł 1.700 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (grudzień 2007 r.)
Rocznik MAN F2000 19.403 6x2 przebieg tys. km - cena netto Volvo FH12 420 6x2 przebieg tys. km - cena netto
1995 980 - 46,5 tys. zł 960 - 58,9 tys. zł
1996 920 - 55,9 tys. zł 890 - 66,5 tys. zł
1997 850 - 64,9 tys. zł 870 - 74,5 tys. zł
1998 775 - 71,0 tys. zł 820 - 83,0 tys. zł
1999 720 - 76,0 tys. zł 735 - 89,9 tys. zł
2000 652 - 88,0 tys. zł 630 - 97,0 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.