Pojazdy i urządzenia specjalistyczne. Pogotowie techniczne Tram 124
Jedną z nowszych konstrukcji podwarszawskiego Przemysłowego Instytutu Maszyn Budowlanych jest pojazd Tram 124. To specjalistyczne pogotowie techniczne zabudowane hydraulicznym żurawiem do podnoszenia i holowania tramwajów. Tram 124 jest wyposażony w hydrauliczne podpory stabilizujące pojazd podczas pracy żurawia. W celu precyzyjnego holowania wagonów tramwajowych pod podwoziem zamontowano czterokołowy wózek szynowy. Dzięki niemu pojazd może poruszać się po szynach.
Bazą do budowy tego pojazdu było dwuosiowe podwozie MAN-a TGM 18.240 4x2 z trzyosobową kabiną dzienną. Podwozie za szoferką zabudowano hydraulicznym, obrotowym żurawiem, który służy do podnoszenia wagonów tramwajowych i ustawiania ich na torach bądź na innych pojazdach transportowych. Ma możliwość podnoszenia zestawu szynowego z przodu oraz członów środkowych. Może również służyć do holowania tramwaju. Żuraw jest wyposażony w jednoosobową kabinę operatora zamontowaną po prawej stronie ramienia wysięgnika. Maksymalny wysięg boczny wynosi 7,8 metra, natomiast jego udźwig to 12,5 tony.
Tram 124 jest wyposażony w hydrauliczne podpory stabilizujące pojazd podczas pracy żurawia. W celu precyzyjnego holowania wagonów tramwajowych pod podwoziem zamontowano czterokołowy wózek szynowy. Dzięki niemu pojazd może poruszać się po szynach.
Do napędu służy sześciocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny o pojemności 6,9 litra i mocy 240 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 925 Nm dostępnych od 1.200 do 1.800 obr./min. W przypadku kiedy pojazd porusza się na wózku szynowym, silnik służy jako pompa do zasilania hydraulicznego kół wózka.
Masa własna |
17.000 kg |
Dopuszczalna masa całkowita |
18.000 kg |
Maksymalny udźwig żurawia |
12,5 t |
Maksymalny wysięg boczny żurawia |
7,8 m |
Moc silnika |
240 KM |
Maksymalna prędkość na kołach |
85 km/h |
Maksymalna prędkość po szynach |
20 km/h |