Spinamy testowego 410-konnego DAF-a z trzyosiową naczepą wywrotką Stas i ruszamy na trasę. Pierwsze wrażenia? Wóz chce jechać, rozpędza się szybko i jest elastyczny. To co podczas naszej jazdy zrobiło na nas wrażenie to starannie wykończona szoferka i wysoki komfort jazdy. Spodobał nam się również dzielony podest zakabinowy. Minusy ciągnika siodłowego DAF-a to z kolei: mały schowek dostępny z zewnątrz, niewielki zakres regulacji kolumny kierownicy, nieduże zegary w desce rozdzielczej oraz za małe osłony przeciwsłoneczne.
DAF FT CF85.410 to typowy ciężki pojazd kompaktowy. Ciągniki i samochody ciężarowe tej klasy mają niżej zawieszone i mniej przestronne szoferki od kabin pojazdów klasy "królewskiej" (np. DAF XF105, Scania R, MAN TGX czy Volvo FH).
Mała, ale.
Niska sypialna kabina DAF-a należy do najlepszych w swojej klasie, choć nie w kategorii przestronności. Solidne, estetyczne wykończenie sprawia, że nawet wielogodzinne przebywanie w tej niedużej przestrzeni nie irytuje. Na pochwałę zasługują m.in. dobrze leżąca w dłoniach kierownica o grubym wieńcu, obite przyjemną w dotyku tapicerką, pneumatycznie regulowane i amortyzowane fotele, dźwignia hamulca postojowego na kokpicie, dwie spore, wygumowane półki na drobiazgi oraz dzielone szyby boczne. Uchylając je nawet przy pełnej prędkości, strumień powietrza dostającego się do wnętrza nie jest nieprzyjemnie silny i głośny. Spasowanie detali w szoferce jest bez zarzutu. Niezależnie czy jedziemy po "krajówce" o w miarę gładkiej nawierzchni, drodze technicznej w kopalni, czy placu budowy w kabinie CF nic nie skrzypi i nie stuka. Szczególnie na budowie, gdzie najłatwiej uszkodzić szoferkę, przydaje się kamera pokazująca obraz po prawej stronie kabiny.
Wady? Kolumna kierownicy mogłaby mieć większy zakres regulacji, większe powinny być też osłony przeciwsłoneczne i zegary.
Z zewnątrz: za mały schowek
To denerwuje, gdy zjeżdżasz z budowy: zewnętrzny schowek po lewej stronie kabiny jest za mały, trudno upchnąć w nim zabrudzone, grube robocze ubrania i wysokie obuwie, których nie chcesz zabierać do środka szoferki. Poza tym trudno się do czegoś przyczepić. Klamki drzwi umieszczone są nisko, a dobrze oświetlające drogę ksenonowe reflektory mają bardzo odporne na uszkodzenia mechaniczne lexanowe klosze - nie ma więc obaw o rozbicie lamp kamieniem, który wyskoczy spod koła poprzedzającego cię pojazdu. Plusem jest też kilkuczęściowy podest zakabinowy. W razie awarii znacznie łatwiej dostać się do uszkodzonego podzespołu.
410 KM wystarcza
410 KM uzyskiwanych z 12,9-litrowego sześciocylindrowego silnika (inne wersje mocy tego motoru w CF mają 360, 460 i 510 KM) to nie jest moc, która w dzisiejszych czasach robi wrażenie. W praktyce jednak w zupełności wystarcza do efektywnego napędzania pojazdu. Lekki i niski pojazd w zestawie z opływową naczepą Stas TPX 7,6 zaskakująco swobodnie wdrapuje się na wzniesienia, sprawnie i szybko przyspiesza. Silnik o dużej pojemności jest przy tym elastyczny, bez marudzenia solidnie ciągnie od 1.000 obr./min przy pełnym obciążeniu. Wydaje przy tym stłumiony, przyjemny dla ucha dźwięk, który nawet w najcięższych dla motoru momentach nie staje się zbyt natarczywy. Do szesnastostopniowej skrzyni biegów trudno mieć większe zastrzeżenia. Przełożenia mają odpowiednią długość, wybiera się je prawie tak łatwo jak w Scanii, a skok lewarka jest krótki.
Naczepa: nietania, ale.
Testowa naczepa Stas TPX 7,6 to jedna z droższych, ale też najbardziej zaawansowanych technologicznie wywrotek na rynku. W jej konstrukcji dominuje aluminium, dlatego waży zaledwie ok. 4.700 kg (typowe naczepy wywrotki ze stalową muldą ważą ok. 6.000 kg). Niska masa własna w połączeniu z aerodynamicznym kształtem daje wymierne korzyści. Testowy DAF ze "stasiem", niezależnie od obciążenia, spalał ok. 2 l ON na 100 km mniej niż w zestawie z typowymi naczepami wywrotkami.
TPX 7,6 wyróżnia się dużą łatwością rozładunku, co wynika ze specyficznej konstrukcji rynny, węższej z przodu i szerszej w tylnej części. Na pochwałę zasługuje też ściana tylna z charakterystycznym wygięciem na zewnątrz (zabezpiecza to ścianę przed odkształceniem przy transporcie np. dużych kamieni) oraz prosty i szybki w obsłudze ręczny mechanizm roz- i zasuwania plandeki Cramaro.
Plusy
Elastyczny silnik.
Starannie wykończona szoferka.
Wysoki komfort jazdy.
Dzielony podest zakabinowy.
Minusy
Mały schowek dostępny z zewnątrz.
Niewielki zakres regulacji kolumny kierownicy.
Nieduże zegary w desce rozdzielczej.
Za małe osłony przeciwsłoneczne.
Masa własna |
7.000 kg |
Dopuszczalna masa całkowita (ciągnik / zestaw) |
18.000 / 44.000 kg |
Rozstaw osi |
3.800 mm |
Typ kabiny, wymiary kabiny |
sypialna, niska |
Pojemność skokowa silnika |
12,9 l |
Moc maksymalna |
410 KM przy 1.500-1.900 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
2.000 Nm przy 1.000-1.410 obr./min |
Zbiornik paliwa |
430 l, aluminiowy |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym |
32 l / 100 km |
Skrzynia biegów |
ręczna, 16-biegowa |
Napęd |
4x2 |
Zawieszenie przednie |
na resorach parabolicznych |
Zawieszenie tylne |
na miechach powietrznych (4) |
Układ hamulcowy |
elektroniczny układ hamulcowy (EBS), wentylowane tarcze z przodu i z tyłu, hamulec silnikowy MX Engine Brake |
Wyposażenie pojazdu testowego |
ESP i ABS, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, stalowy zderzak, reflektory ksenonowe, żółte światła ostrzegawcze na dachu kabiny, wywietrznik dachowy, automa- tyczna klimatyzacja, obszyta skórą kierownica, pneumatyczne fotele kierowcy (Luxury Air) i pasażera (Comfort Air), chłodziarka (poj. 33 l), radio z CD i sześcioma głośnikami, zestaw głośnomówiący do telefonu, kamera pokazująca (na ekranie LCD) obraz po prawej stronie kabiny. |
Cena netto |
negocjowana indywidualnie |
Gwarancja mech. / perforacyjna |
1 rok na cały pojazd, 2 lata na układ napędowy, 5 lat na perforację |
Przeglądy |
co 90 tys. km |
Typ |
naczepa wywrotka do transportu materiałów budowlanych i sypkich |
Liczba, typ i marka osi |
3, nieskrętne, DC |
Dł. / szer. / wys. rynny |
7.585 / 2.300 / 1.450 mm |
Ładowność administr./tech. |
28.300 / 30.400 kg |
DMC zestawu administr. / techniczna |
40.000 / 42.000 kg (w zestawie z ciągnikiem ważącym ok. 7.000 kg) |
Zawieszenie |
pneumatyczne, poduszki Airlight |
Hamulce |
bębnowe, Wabco, z systemem regulacji siły hamowania |
Cena netto |
ok. 124 tys. zł |