Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Scania 94 - popularny przeciętniak

Samochody ciężarowe - Scania 94G podwozie lub kontener (1995-2004)
07.08.2009 00:00:00
Scania 94 to jedna z popularniejszych średnich ciężarówek na polskim rynku wtórnym. Przeciętnie awaryjna szwedka cieszy się powodzeniem ze względu na umiarkowane ceny używanych egzemplarzy i dostęp do części zamiennych. Inne zalety Scanii94 to bezawaryjny układ hamulcowy i elektryka pojazdu, trwałe sprzęgła oraz duży wybór klas tonażowych i wersji mocy. Minusy to z kolei ciasne kabiny, wrażliwy na kiepski ON układ paliwowy, defekty pneumatyki zawieszenia pojazdu i szoferki oraz kiepskie spasowanie elementów wykończeniowych.
Opisywana Scania 94G produkowana była jako dwu- i trzyosiowe podwozia o DMC 11,99-32 t, w konfiguracjach napędowych 4x2 i 6x2 (rozstawy osi 3.200-5.500 mm). Do napędu służą sześciocylindrowe, rzędowe turbodiesle o pojemności 9 litrów, o mocy: 220, 230, 260, 300 i 310 KM. U nas najpopularniejsze są słabsze wersje: 220 i 260. Motory są trwałe (średni przebieg do naprawy głównej to ok. 1,5 mln km), źle jednak znoszą paliwo niskiej jakości, które powoduje uszkodzenia korodujących od wewnątrz pompowtryskiwaczy. W wielu egzemplarzach na porządku dziennym są też wycieki. Problemów nie stwarzają mechaniczne, ośmiostopniowe skrzynie biegów. Sporadycznie uszkodzeniom ulegają w nich m.in. synchronizatory i łożyska oporowe. Trwałe są sprzęgła.
Najczęściej spotykane dzienne szoferki P są ciasne. Brakuje w nich schowków, przeszkadza wysoki tunel silnika. Mankamentem są też trzeszczące elementy z tworzyw sztucznych.
W "dziewięćdziesiątkach czwórkach" występują dwa typy zawieszeń: mechaniczne oparte na resorach i pneumatyczne z poduszkami powietrznymi. Bolączką w tradycyjnych podwoziach są wyrabiające się tuleje resorów. Awaria, ze względu na utrudniony dostęp do tych elementów, kosztowna w usunięciu. Użytkownicy Scanii często wymieniają też sworznie i drążki przedniego stabilizatora oraz tuleje w zwrotnicach. Tylne mechaniczne zawieszenie jest natomiast bezawaryjne, podobnie jak tylne mosty. W wersjach z pneumatyką uszkodzeniom ulegają natomiast regulatory i czujniki ciśnienia w poduszkach tylnej osi. Awaryjne bywa pneumatyczne resorowanie szoferki. Defektom ulegają zawory poziomujące, pęka stabilizator. Problemy stwarzają tuleje wywrotu kabiny, które wymagają wymiany co kilkadziesiąt tysięcy km. Kłopotów nie sprawia układ hamulcowy, zastrzeżeń nie budzi elektryka. Bolączką egzemplarzy z pierwszych lat produkcji jest korozja ramy. Części do Scanii są łatwo dostępne, na rynku nie brakuje zamienników.
Ekspert
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Jak we wszystkich pojazdach serii 4 układ paliwowy małej Scanii nie lubi ON niskiej jakości. Pompowtryski należy regulować co ok. 250 tys. km. Po ok. 800 tys.-1 mln km warto wymienić panewki. W polskich warunkach zalecam wymianę filtru powietrza co ok. 50-90 tys. km. Zimą warto kontrolować przewód osuszacza, który pod wpływem niskiej temperatury sztywnieje i często pęka.
Plusy
Dostępność części zamiennych.
Bezawaryjny układ hamulcowy i elektryka pojazdu.
Trwałe sprzęgła.
Duży wybór klas tonażowych i wersji mocy.
Minusy
Ciasne kabiny.
Wrażliwy na kiepski ON układ paliwowy.
Defekty pneumatyki zawieszenia pojazdu i szoferki.
Kiepskie spasowanie elementów wykończeniowych.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd ocenianyScania P94 220 G, 4x2 KonkurentRenault Midlum 220.16, 4x2
Dopuszczalna masa całkowita 18.000 kg 15.800 kg
Nośność 9.240 kg 8.360 kg
Rozstaw osi 4.800 mm 4.815 mm
Poj. silnika / cylindry 9,0 l / R6 6,2 l / R6
Moc maksymalna 220 KM 215 KM
przy obr/min 2.100-2.400 2.400
Maks. moment obrotowy 780 Nm 700 Nm
przy obr/min 1.600-1.800 1.200-1.500
Skrzynia biegów ręczna 8+1 ręczna 6+1
Przykładowe rozmiary ładowni (kontener)
długość 7.200 mm 6.200 mm
szerokość 2.490 mm 2.450 mm
wysokość 2.450 mm 2.300 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Scania P94 220 G, 4x2 Renault Midlum 220.16, 4x2
Chłodnica 2.450 zł 2.230 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 2.990 zł 3.190 zł
Reflektor 1.050 zł 890 zł
Tarcza hamulcowa 720 zł 670 zł
Filtr oleju 105 zł 124 zł
Filtr powietrza 187 zł 250 zł
Ceny części używanych
Scania P94 220 G, 4x2 Renault Midlum 220.16, 4x2
Reflektor 300 zł 350 zł
Zderzak przedni 500 zł 400 zł
Szyba czołowa 800 zł 750 zł
Chłodnica 900 zł 600 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (lipiec 2009 r.)
Rocznik Scania P94 220 G, 4x2 (kontener) przebieg (tys. km) - cena netto Renault Midlum 220.16, 4x2 (kontener) przebieg (tys. km) - cena netto
1999 860 - 50,9 tys. zł 800 - 35,9 tys. zł
2000 700 - 56,0 tys. zł 720 - 39,9 tys. zł
2000 690 - 61,0 tys. zł 590 - 43,0 tys. zł
2001 600 - 66,5 tys. zł 500 - 46,9 tys. zł
2002 525 - 74,9 tys. zł 435 - 54,0 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.