Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Scania wraca do normalności?

Samochody ciężąrowe Scania po kryzysie
08.01.2010 00:00:00
Cztery nowe serwisy, wprowadzenie nowej serii R, nagroda International Truck of the Year, otwarcie centrum pojazdów używanych to niektóre ważniejsze wydarzenia w Scanii w minionym 2009 roku. Na przedświątecznym spotkaniu z dziennikarzami kierownictwo Scania Polska podsumowało kończący się rok. Mimo kryzysu, przyszły zapowiada się obiecująco. Scania chce inwestować między innymi w kolejne serwisy.
Pomimo kryzysu na rynku Scania konsekwentnie rozwija sieć serwisów w Polsce. W 2009 roku oddano do użytku nowe serwisy - w Lesznie, Sandomierzu, Opolu i Tomaszowie Mazowieckim. Tak wiec teraz są w Polsce 32 autoryzowane serwisy tej marki, prowadzone przez 10 dilerów.
Skurczone nowe
Jak poinformowali przedstawiciele Scanii, polski rynek nowych pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 16 t skurczył się w 2009 r. w porównaniu do roku poprzedniego o około 65 procent! (dla porównania, spadek rynku w Europie Zachodniej wyniósł 50 proc.). O ile w 2008 r. sprzedało się w kraju 16.610 takich pojazdów, to w ciągu 11 miesięcy 2009 r. tylko 5.677, a grudzień raczej nie wpłynął istotnie na wynik całego roku.
Sama Scania sprzedała w 2008 r. 2.461 takich ciężarówek, a szacunkowy wynik 2009 r. to 1.080 sztuk, co oznacza spadek o ok. 56,1 proc. Skandynawska marka odnotowała tym samym 17,4-procentowy udział w rynku. Na relatywnie dość dobrą sytuację Scanii wpływ miały według jej przedstawicieli m.in. bardzo dobre opinie z rynku o silnikach EGR z XPI Euro 5 (bez AdBlue) oraz aktywność promocyjna w segmencie budowlanym (pojazdy z napędem na więcej niż jedną oś). Efektem jest rekordowy udział Scanii w segmencie ciężarówek budowlanych, 19,7 proc.! (choć także nastąpił spadek sprzedaży takich Scanii z 555 sztuk w 2008 r. do 241 sztuk w ciągu 11 miesięcy 2009 r.).
Ruch w używanych
Scania mocniej zainteresowała się w 2009 r. rynkiem pojazdów używanych, wyciągając wnioski z faktu, że 72% całego rynku (dane za dziewięć miesięcy 2009 r.) to pojazdy używane; w 2008 r. było to "tylko" 51%. Scania jest najpopularniejszą marką w imporcie pojazdów ponad 16-tonowych. Tak więc nieprzypadkowo firma ta otworzyła w ubiegłym roku Europejskie Centrum Pojazdów Używanych w Nadarzynie. Udział Scania Polska w rynku pojazdów używanych wynosi niebagatelne ponad 20%!
Symptomy ożywienia
W rozpoczynającym się 2010 roku Scania planuje m.in. przywrócić zawieszony konkurs dla kierowców YETD, otworzyć kolejne cztery serwisy (w Gliwicach, Kielcach, Sieradzu i Pile) oraz wprowadzić na rynek w I kwartale ciągnik flotowy Scania Fleetline. Auto adresowane głównie do dużych klientów flotowych ma mieć m.in. kabinę z dwoma łóżkami, silnik XPI i retarder. Kontynuowane będą pokazy pojazdów budowlanych w cyklu Scania Tour. W ostatnich dwóch miesiącach ożywiły się zamówienia pojazdów, jest więc nadzieja, że nowy rok będzie okresem powrotu do normalnego rynku.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.