Ciągniki rolnicze włoskiej marki Landini, m.in. Vision (sadowniczy) czy Landpower, są od lat znane na polskim rynku. Teraz gamę poszerzono o nowy model - Powermondial. To ciągnik z grupy najpopularniejszych maszyn w Polsce, o mocy maksymalnej zbliżonej do 100 KM.
Debiut tego modelu zbiegł się z powołaniem nowego generalnego przedstawiciela marki Landini w naszym kraju. To firma AMG z Rawy Mazowieckiej.
Na nową serię składają się trzy wersje różniące się od siebie głównie mocą silnika. Powermondial jest najcięższym ciągnikiem tej marki napędzanym czterocylindrową jednostką, bowiem w traktorach większych (Landpower oraz 7H) stosowane są wyłącznie motory sześciocylindrowe.
Techno lub Top
Bez względu na moc maksymalną silnika Powermondial dostępny jest w dwóch wersjach wyposażeniowych. W wersji Techno konstruktorzy główny nacisk położyli na prostotę obsługi, a tym samym ograniczyli do niezbędnego minimum liczbę urządzeń elektronicznych. W wariancie Top ciągniki są już bogato wyposażone w dodatki funkcjonalne, np. elektroniczny sterowany podnośnik. Ta wersja ciągnika ma możliwość zastosowania aż dziesięciu wyjść hydrauliki zewnętrznej.
Oba warianty różnią się także przekładniami napędowymi. W traktorach Powermondial Techno standardem jest skrzynia Speed Five z mechanicznym rewersem oraz 15 biegami do przodu i 15 do tyłu. Zamówić można również mechaniczną skrzynię z rewersem i reduktorem (20/20). Z kolei w wersji Top seryjnie montowana jest przekładnia zautomatyzowana Speed Four z systemem T-Tronic i trzema półbiegami (36/12), natomiast zamówić można podobną skrzynię zaopatrzoną w reduktor (48/16). W wersji Top sprzęgło sterowane jest przyciskiem. Obie wersje mają takie same kabiny. Są to nowoczesne konstrukcje czterosłupkowe charakteryzujące się relatywnie dużą powierzchnią przeszkloną, co poszerza pole obserwacji.
Moc i... hydraulika
Traktory Powermondial napędzane są turbodoładowaną jednostką z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pochodzącą od Perkinsa. Moc maksymalna nie jest uzależniona od gabarytów maszyn (są jednakowe) ani od ich funkcji roboczych. Bardziej dynamiczne ciągniki mają większe możliwości współpracy z urządzeniami rolniczymi (np. agregaty uprawowe, siewniki) o większym zapotrzebowaniu na moc. Jednakowy jest układ hamulcowy, na który składa się dziesięć tarcz tylnych oraz cztery tarcze przednie. Powszechnie montowany jest zintegrowany system hamowania (IBS). Układ hydrauliczny podnośnika sterowany jest mechanicznie bądź elektronicznie, a udźwig można zwiększyć o pół tony. Standardowa hydraulika ma trzy zawory, opcjonalnie zaworów jest pięć.
Zwraca uwagę duży, w odniesieniu do ogólnych gabarytów maszyn tej serii, zbiornik paliwa (180 l), pozwalający na nieprzerwane, wielogodzinne działanie. W pracach polowych przydaje się pokaźny prześwit, przekraczający 400 mm. Traktor posiada WOM (wał odbioru mocy) o dwóch prędkościach pracy (540 i 750 obr/min). Dostępne są też WOM-y o parametrach 540 i 1.000 obr/min oraz 540, 750 i 1.000 obr/min. Bez względu na te prędkości w każdym wypadku zastosowano wielotarczowe mokre sprzęgło.
Silnik |
wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim, 4.400 ccm |
Moc maksymalna |
92 KM |
102 KM |
110 KM |
przy obr/min |
2.200 |
2.200 |
2.200 |
Maks. moment obr. |
384 Nm |
412 Nm |
430 Nm |
przy obr/min |
1.400 |
1.400 |
1.400 |
Skrzynia biegów |
15/15 (Techno), 36/12 (Top) |
Mechanizm różnicowy |
załączany elektrohydraulicznie |
Maks. udźwig podnośnika |
5.100 kg |
Wydatek pompy hydraulicznej |
52 l/min |
Maks. kąt skrętu kół przednich |
55 stopni |
Masa własna |
4.200 kg |
Długość / szerokość / wysokość |
4.400 / 2.056 / 2.735 mm |
Zbiornik paliwa |
180 l |