Firma Bobcat wprowadza na rynek nową rodzinę ładowarek kompaktowych 500 o wspólnej platformie. W Europie platforma 500 została zastosowana w sześciu modelach nowej generacji: ładowarkach S510, S530, S550, S570 i S590 ze sterowaniem burtowym oraz w kompaktowej ładowarce gąsienicowej T590.
Nowe ładowarki, zastępujące modele S150, S160, S175, S185, S205 i T190, charakteryzują się wysoką sprawnością, większą wygodą operatora oraz większą łatwością serwisowania, zapewniając równocześnie większą wydajność pracy. Nowe maszyny oparte na platformie 500 mają w całości nową konstrukcję.
Większa wydajność
Projektując nowe ładowarki wykorzystano rozwiązania zastosowane w dużych maszynach, zwiększając wydajność i skracając czas cykli o około 16%.
Większy udźwig to możliwość podnoszenia ładunku wyżej i przenoszenia go dalej, krótszy czas cykli przekłada się na większą siłę na łyżce, a lepsza przyczepność zapewnia większą wydajność podczas spychania i kopania.
Modele S510 i S550 to ładowarki o obrotowej ścieżce podnoszenia, łączące w sobie zwrotność na wąskich terenach z dużym zasięgiem i widocznością. Cechy te są niezbędne przy przerzucaniu materiału przez ściany, zasypywaniu wykopów czy ładowaniu pojazdów z płaską platformą.
Modele S530, S570, S590 i T590 wyposażone w ramiona wysięgnikowe o pionowej ścieżce podnoszenia sprawdzają się podczas podnoszenia i przenoszenia różnych materiałów. Nowe ładowarki charakteryzują się zwiększoną wysokością podnoszenia oraz, w połączeniu ze zoptymalizowaną konstrukcją ramienia podnoszącego, zapewniają operatorowi możliwość podnoszenia ciężkich ładunków na duże wysokości. Ułatwiają tym samym opróżnianie platform ciężarówek o wysokich burtach i zasobników, jak również przenoszenie palet załadowanych ciężkim materiałem.
Lepsze warunki pracy
Podobnie jak większe ładowarki nowej generacji, ładowarki oparte na platformie 500 wyposażane są w unikalną, wysuniętą do przodu kabinę. Dzięki niej operator znajduje się bliżej osprzętu i zyskuje lepszą widoczność we wszystkich kierunkach.
Kabina posiada największy otwór drzwiowy na rynku, zapewniający dobrą widoczność krawędzi tnącej łyżki i skrajnych części osprzętu. Próg drzwi kabiny został obniżony, a całkowitą powierzchnię drzwi zwiększono o ponad 40%, co oprócz widoczności, ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Pomimo zwiększonej jej wysokości, całkowita wysokość maszyny nie przekracza 2 m a użytkownik zyskuje dodatkowy prześwit nad głową.
Oprócz zwiększenia wymiarów ogólnych o około 10% i widoczności o ponad 30%, udogodnieniem jest regulowany fotel z amortyzacją. W kabinie ciśnieniowej poprawiono wydajność układu klimatyzacji o 35% dzięki nowemu, jednoczęściowemu uszczelnieniu wokół drzwi, które minimalizuje ilość pyłu i kurzu przenikającego do kabiny. Hałas w kabinie zredukowano o 5 dBA.
Operator może wybrać sposób sterowania maszyny: za pomocą pedałów hydraulicznych, za pośrednictwem systemu ACS (zaawansowany system sterowania) lub systemu SJC (przełączane sterowanie joystickami).
Kabina wyposażana jest m.in. w gniazdo zasilania 12 V oraz nowe kolorowe opcjonalne tablice przyrządów Deluxe. Dzięki nowym odbłyśnikom i soczewkom o 50% zwiększono moc przednich świateł roboczych.
We wszystkich ładowarkach nowej generacji blok szybkozłączy hydraulicznych jest zintegrowany z ramieniem podnoszącym, a węże prowadzone są w ramionach ładowarki, co zapewnia im lepszą ochronę. Każde złącze dodatkowo zabezpieczone jest osobnym pałąkiem.
Większa moc hydrauliczna
Zwiększono wydajność układu hydraulicznego, który został zaprojektowany pod kątem większego przepływu standardowego i większego ciśnienia. Zapewnia to większą siłę na łyżce oraz większą moc osprzętu. Mniejsza ilość połączeń hydraulicznych przekłada się na mniejsze ryzyko wycieku.
Aby skrócić czas rutynowej konserwacji, zaprojektowano łatwo dostępne punkty kontrolne. Zintegrowany zderzak tylny chroni stalową klapę zapobiegającą przenikaniu zanieczyszczeń do komory silnika. Dzięki szeroko otwieranej klapie tylnej, łatwo jest serwisować maszynę, ze względu na dobry dostęp do filtra powietrza i silnika. Odchylana kabina zapewnia łatwy dostęp do podzespołów układu hydraulicznego. Zmiana filtrów oleju hydraulicznego z 90- na 10-mikronowe znacznie zmniejszyła ryzyko zanieczyszczenia układu.
Całkowicie zmieniony układ chłodzenia ładowarek zapewnia większą wydajność i sprawność, utrzymując niską temperaturę ładowarki podczas pracy - co jest ważne dla wydłużenia żywotności maszyny.
Dwuzakresowy układ regulacji prędkości jazdy pozwolił zwiększyć maksymalną prędkość do 11,8 km/h w niskim zakresie i 17,3 km/h w wysokim zakresie. Hydrauliczny układ pozycjonowania łyżki utrzymuje łyżkę w poziomie podczas ruchu ramion w górę, dzięki czemu straty materiału podczas pracy są mniejsze, a sama praca - szybsza.
Nowe funkcje usprawniające pracę zostały dołączone do opcjonalnej tablicy przyrządów Deluxe. Nowa tablica z 5-calowym kolorowym wyświetlaczem LCD, w sposób inteligentny monitoruje kluczowe funkcje ładowarki, a funkcja startu bez kluczyka zapobiega kradzieży.
Znamionowa nośność operacyjna: |
810-998 kg |
Obciążenie statyczne: |
1.619-2.834 kg |
Masa robocza: |
2.686-3.570 kg |
Maks. prędkość jazdy (niski zakres): |
11,8 km/h |
Maks. prędkość jazdy (wysoki zakres): |
17,3 km/h |
Standardowy przepływ hydrauliczny: |
64,7 l/min |
Silnik: |
Kubota, 4-cylindrowy, 48,8-66,0 KM |